Saturday, June 19, 2010

Liga Remaja Kreatif 2010


Liga Remaja Kreatif 2010 dengan tema “Jalur Lebar Untuk 1Malaysia” merupakan satu pertandingan kandungan terbitan tempatan terbaik meliputi dua peringkat iaitu peringkat negeri dan peringkat kebangsaan. Kandungan yang disertakan untuk pertandingan ini adalah dalam bentuk dokumentari, sketsa pendek, iklan atau mesej khidmat awam.

Pertandingan ini adalah terbuka kepada semua pelajar sekolah menengah di seluruh Malaysia. Pertandingan ini adalah projek berpasukan yang mana terdiri 2-4 pelajar untuk satu pasukan. Jangka masa (durasi) bagi setiap penyertaan adalah di antara 3 – 7 minit dan mesti menepati tema “Jalur Lebar Untuk 1Malaysia”. Semua sekolah dibekalkan dengan kit pembelajaran asas produksi.

Objektif Pertandingan:


1. Memupuk minat dan kreativiti dalam pembangunan kandungan2. Mendidik remaja tentang asas kemahiran dan produksi dalam penceritaan dan peralatan3. Mencetus keterujaan dikalangan remaja Malaysia terhadap potensi dan peluang dalam industri kandungan

Maklumat Peraduan:
Pertandingan Jalur Lebar Untuk 1Malaysia adalah anjuran bersama oleh Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Kementerian Pelajaran Malaysia, Radio Televisyen Malaysia (RTM) dan Jabatan Filem Negara Malaysia.


Pertandingan ini dibuka dari 1 Jun 2010 hingga 30 Ogos 2010.
Tema bagi produksi adalah JALUR LEBAR UNTUK 1MALAYSIA dan mestilah berbahasa Malaysia.


Hadiah-hadiah yang ditawarkan
Kesemua peserta akan diadili pada peringkat Negeri yang mana hadiah yang disediakan di peringkat Negeri ini ialah


Hadiah tempat pertama : RM5 000 beserta telefon bimbit

Hadiah tempat kedua : RM3 000 beserta telefon bimbit

Hadiah tempat ketiga : RM2 000 beserta telefon bimbit

Hadiah saguhati : RM500 x 7


Kesemua pemenang pertama peringkat negeri akan mewakili negeri masing-masing untuk ke peringkat kebangsaan. Peserta peringkat kebangsaan ini akan berpeluang menyertai Kem Pembangunan Kandungan dan hasil produksi mereka akan dihakimi untuk menentukan Juara Peringkat Kebangsaan yang menawarkan hadiah yang sangat lumayan:


Hadiah tempat pertama : RM10 000 beserta kamera digital

Hadiah tempat kedua : RM7 500 beserta kamera digital

Hadiah tempat ketiga : RM5 000 beserta kamera digital


Tarikh tutup penyertaan: 30 Ogos 2010

No comments:

Post a Comment